Britney Spears otti hyvän pikapyrähdyksen, mutta ei ehtinyt ajoissa – 50 hittiä -listan 2000-luku alkoi Celine Dionin ohjaksissa. Born to Make You Happy on kuitenkin nyt neidon ensimmäinen ykköshitti. Tilaston kaksi kärkibiisiä ovat kumpikin Max Martinin hengentuotteita.
Listalla on kosolti hiukan falskin näköisiä noususuhdanteita. Kun joulubiisit siivottiin radioiden soittolistoilta ja markkinoilla on hiljaista, moni vanha hitti on saanut uuden tilaisuuden. Ilmeisimpiä uusia menestyjiä ovat Bomfunk MC'sin ja Tiktakin tuoreet lohkaisut – tosin toivon, että Freestylerin menestystä Ruotsissa ei yritetä jatkaa Other Emcee's -sinkulla, joka on In Stereo -albumin ehkä kehnoin raita. Yhteensähän tuolta ihmeäänitteeltä on lohjennut jo kuusi hittiä.
Vaikka joululaulut ovat kadonneet ja uudenvuodenhymnitkin (Europen The Final Countdown 2000 ja A*Teensin Happy New Year) jyrkässä laskussa, Ismo Alanko Säätiön single Joululevy jatkaa kaupaksikäymistään. Mikä lienee sinänsä positiivinen osoitus siitä, että nimi ja kansikuva eivät ohjaile liiaksi kuluttajien ostopäätöksiä.
Sen jälkeen, kun 50 hittiä -listan radiopaneelia täydennettiin 7-vuotispäivän kunniaksi, on aalloillemme hyökännyt megahertseineen kolme uutta radiota tai radioketjua. Näillä näkymin vain yhdellä niistä on merkitystä listan kokoamisen kannalta. Tervetulleimmaksi on koettu Uudellamaalla soiva Sävelradio. Kun mainosvetoinen taajuus onnistuu olemaan samaan aikaan linjakas, kekseliäs ja viitseliäs, ei paljon haittaa vaikka retropoppiin ja kotimaiseen iskelmään painottuva musiikki ei iskisikään ihan omaan makuhermoon.
Sävelradio ei kuitenkaan soita uusia biisejä niin taajaan, että sitä kannattaisi rekisteröidä radio- tai hittilistoihin. Sen sijasta palstallamme esittäytyy soittolistoineen Star FM -ketju, johon sovellettiin tuttua strategiaa: lopullinen ilmiasu on jotain aivan muuta kuin se, jolle lupa myönnettiin. Yleispohjoismainen MTG sai toimiluvan tuotemerkille Finnhits, mutta ”eihän me ihan samalle tontille voitu mennä kuin Sävelradio”, totesi toimitusjohtaja Nils Tuominen Markkinointi & Mainonta -lehdessä. Niinpä Starin ainoa mahdollisuus oli mennä samalle tontille kuin Nova, Kiss, Plus, Aino ja moni pienempi.